In dit project verken ik de kracht van Blender's Geometry Nodes om organisch ogende, elektrische bliksemeffecten te creëren. De volledige bliksemstructuur is proceduraal gegenereerd, waardoor ze dynamisch en aanpasbaar blijft zonder handmatige sculpting of rigging.
Met behulp van Bezier-curves, noise displacement en een custom opbouw van vertakkingen, heb ik een bliksemnetwerk opgebouwd dat realistisch vertakt en pulserende energie uitstraalt. De shader zorgt voor een intense, lichtgevende look, versterkt door een eenvoudige color ramp en emissieve materialen, wat een overtuigende visuele impact oplevert in de Cycles-render.
Na de renderfase is het beeld verder afgewerkt in Blender's compositing tab. Hier heb ik een Glare-node toegevoegd voor een realistische glow, en Lens Distortion toegepast om het beeld een subtiele chromatische aberratie te geven. Deze post-processing stappen versterken het digitale karakter van de bliksem en zorgen voor een extra filmische uitstraling.
Deze techniek is uiterst geschikt voor stilstaande beelden, maar ook schaalbaar naar animaties waarin bliksem zich door een scène beweegt of live gegenereerd wordt binnen VFX-sequenties. Ideaal voor gebruik in stylized of realistische film- en gameomgevingen.


