


Voor deze test ontwikkelde ik een custom "disintegration effect" met behulp van Geometry Nodes in Blender. Het object "Suzanne" (de standaard monkey mesh) werd hierbij volledig getransformeerd tot een dynamisch deconstructieproces, waarbij vorm, textuur en beweging op een gecontroleerde manier uiteen vallen. De disintegratie is opgebouwd uit een op maat gemaakte node-structuur die de mesh opdeelt in punten, welke vervolgens reageren op meerdere parameters zoals positie, tijd, ruisfuncties en richting. Het effect is niet alleen visueel aantrekkelijk, maar ook volledig art-directable: ik kan de richting en intensiteit van de desintegratie bepalen, zones uitsluiten of vertragen, en het geheel combineren met shaders en effecten zoals transparantie of emissie. Deze aanpak biedt heel wat creatieve toepassingen binnen VFX en motion design – van futuristische teleportaties tot langzame ‘afbrokkelings’-scènes. Door de volledige controle binnen de nodegraph kan het effect snel aangepast worden aan de stijl of het ritme van een scène. Dit effect werd ontwikkeld door DSF Studio, waar ik me toeleg op het creëren van unieke digitale content met focus op visuals, muziek en film. Interesse in een samenwerking of op zoek naar een gelijkaardig effect op maat? 📩 Contact: info@dsfstudio.be 🌐 Website: www.dsfstudio.be